

porady,samochody,nowości,przepisy,tuning,nowinki,sport
Zmiana dowodu rejestracyjnego, choć od jakiegoś czasu nie przypomina już drogi przez mękę, nadal stanowi często traumatyczne przeżycie dla właściciela samochodu. W przeciwieństwie do wymiany np. dowodu osobistego, zmiana dowodu rejestracyjnego wymaga bowiem nieco zachodu.
Czego potrzebujesz?
Aby zmienić dowód rejestracyjny - czy to ze względu na brak miejsca na kolejne wpisy, czy to ze względu na zagubienie poprzedniego - potrzebujesz następujących dokumentów:
1. wypełniony wniosek o wtórnik (jeśli dowód rejestracyjny został zgubiony lub zniszczony),
2. wypełniony druk zawiadomienia o zmianach oraz dotychczasowy dowód rejestracyjny (jeśli w dowodzie brakuje już miejsca na kolejne wpisy),
3. zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów określające termin najbliższego badania, technicznego (w przypadku, gdy zabrakło w dowodzie rejestracyjnym miejsca na wpis aktualnego badania technicznego),
4. karty pojazdu, jeśli ją otrzymaliśmy,
5. tablice rejestracyjne (tylko w przypadku nowych, "białych" tablic) - będą potrzebne w celu dokonania na nich zmian znaków legalizacyjnych,
6. dowód posiadania aktualnego ubezpieczenia OC,
7. dowód tożsamości,
8. dowód wpłaty za opłatę ewidencyjną i komunikacyjną.
Dodatkowo, jeśli samochód jest firmowy, musimy przedstawić także zaświadczenie o wpisie do ewidencji dla naszej działalności gospodarczej (w przypadku prowadzenia przez nas firmy), lub zaświadczenia o wpisie do KRS i nadaniu numeru REGON jeśli firma zarejestrowana została w KRS.
Jeśli nie załatwiamy spraw dotyczących naszego własnego dowodu rejestracyjnego, przyda nam się również pełnomocnictwo właściciela - o ile oczywiście nie jesteśmy prokurentem.
Jak zmienić dowód rejestracyjny: krok po kroku
Krok 1: Zebranie dokumentów
Zacznij od wypełnienia wniosku o wtórnik dowodu rejestracyjnego lub druku zawiadomienia o zmianach. Możesz je zwykle ściągnąć ze strony swojego Urzędu Gminy.
Następnie sprawdź, czy potrzebujesz zaświadczenia ze stacjo kontrolnej - a jeśli tak, to gdzie je masz. Jeśli nie ma miejsca w dowodzie na wpis, stacja zwykle wydaje Ci takie zaświadczenie, po czym większość kierowców gdzieś je wciska i zapomina o nim.
W końcu upewnij się, że masz szybki dostęp do reszty dokumentów. Pamiętaj o odebraniu PODPISANEGO (a najlepiej podpisanego i podstemplowanego) pełnomocnictwa właściciela, jeśli go potrzebujesz oraz o DODATKOWEJ opłacie skarbowej za pełnomocnictwo w wysokości 17 zł. W niektórych przypadkach istnieje możliwość odstąpienia od pobierania tej opłaty skarbowej. Szczegóły znajdziesz w Ustawie o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006 r., Nr 225, poz. 1635) oraz Ustawie o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2007 r., Nr 128).
Krok 2: Opłaty za zmianę dowodu rejestracyjnego
Ile kosztuje wymiana dowodu rejestracyjnego? Niestety, zmiana dowodu rejestracyjnego jest płatna. Na czerwiec 2010 opłaty wynoszą odpowiednio:
1. dla samochodu zarejestrowanego na starych "czarnych tablicach" - 73,50 zł (72,50 opłaty komunikacyjnej oraz 1,00 opłaty ewidencyjnej) za nowy dowód rejestracyjny i pozwolenie czasowe,
2. dla samochodu zarejestrowanego na nowych "białych tablicach" - 86,00 zł (85,00 opłaty rejestracyjnej plus 1,00 opłaty ewidencyjnej).
Opłaty są niższe, jeśli nasz dotychczasowy dowód rejestracyjny jest w stanie zezwalającym na zamieszczenie w nim informacji o złożeniu wniosku o wymianę. Opłaty wynoszą wtedy odpowiednio 54,50 i 67,00 (w tym 50 groszy opłaty ewidencyjnej). To, czy konkretny dowód jest "w stanie" zależy niestety od decyzji urzędnika, ale w większości przypadków możemy to ocenić sami.
Opłaty można dokonać albo w banku (zwykle na konto urzędu podane w wypełnianym wniosku), albo w kasie w samym urzędzie. Pamiętać należy, że aby opłata została uznana w urzędzie musi ona zawierać (1) prawidłowy numer VIN pojazdu oraz (2) wyszczególnienie, ile wynosi opłata ewidencyjna, a ile komunikacyjna.
Najwygodniej dokonać wpłaty zanim wyruszymy do urzędu, gdyż unikniemy wtedy kolejek - chyba, że sami nie jesteśmy pewni, czy stan naszego starego dowodu zezwala na dokonanie wpisu o wniosku o zmianę dowodu rejestracyjnego. Wtedy trzeba ruszyć się najpierw do urzędu.
Krok 3: W urzędzie po raz pierwszy
Po odstaniu swojego w kolejce razem z kompletem dokumentów, tablicami rejestracyjnymi (jeśli mamy białe) i dowodem tożsamości, trafiamy do okienka.
Po stwierdzeniu tożsamości oraz prawidłowości wypełnienia reszty papierów, nasz wniosek zostaje przyjęty, o czym dowiadujemy się już przy okienku.
Otrzymujemy wtedy pozwolenie czasowe, które dopuszcza nas pojazd do ruchu na najbliższe 30 dni. W tym czasie nowy dowód rejestracyjny jest drukowany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. To, czy nowy dowód rejestracyjny jest już gotowy, możemy sprawdzić na stronie www.pojazd.pwpw.pl.
Krok 4: W urzędzie po raz drugi
Gdy otrzymamy informację o tym, że nowy dowód rejestracyjny jest już gotowy, czas na kolejną wizytę w urzędzie.
Tym razem będziemy potrzebować jedynie: pozwolenia czasowego, aktualnego OC, ewentualnie karty pojazdu (jeśli została wydana), dokumentu potwierdzającego naszą tożsamość - na przykład dowodu osobistego. Oczywiście, jeśli jesteśmy pełnomocnikami, nadal potrzebujemy pełnomocnictwa.
Na szczęście na tym etapie zmiany dowodu rejestracyjnego nie są konieczne już żadne dodatkowe opłaty. W momencie okazania wszystkich wyżej wymienionych dokumentów w Wydziale Komunikacji nasz nowy dowód rejestracyjny zostanie nam wydany.
Bartosz Chmielewski
Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.W czasach, gdy na naszych drogach dochodzi do największej ilości wypadków samochodowych w całej Europie, doskonale rozwijają się takie branże jak auto złom, stacja demontażu pojazdów czy szrot samochodowy
W czasach, gdy na naszych drogach dochodzi do największej ilości wypadków samochodowych w całej Europie, doskonale rozwijają się takie branże jak auto złom, stacja demontażu pojazdów czy szrot samochodowy. Firmy o takiej specjalizacji zyskują na znaczeniu nie tylko ze względu na problem utylizacji i kasacji samochodów, ale również ze względu na rosnące zapotrzebowanie na tanie części samochodowe, pozyskiwane w procesie rozbiórki aut. Przede wszystkim rozwiązuje to problem aut powypadkowych, które w takich miejscach są skupowane i rozkręcane na części, te ich elementy, które są sprawne, zostają wystawione na sprzedaż na tak zwanym rynku wtórnym, natomiast reszta jest złomowana z przeznaczeniem na recykling.
Takie działania rozwiązują nie tylko problem składowania uszkodzonych samochodów i ich utylizacji, ale umożliwiają odzyskanie wielu części do aut i ich dalszej eksploatacji.
Wyspecjalizowane zakłady typu auto złom czy stacja demontażu pojazdów, często przejmują na siebie problemy związane z dokumentacją i formalnościami urzędowymi, dzięki czemu właściciel auta pozbywa się nie tylko samochodu przeznaczonego do kasacji, ale również spraw związanych z kwestiami formalnymi. Zaświadczenie, które jest wystawiane w czasie kasacji auta, daje możliwość jego wyrejestrowania i często odzyskania nadpłaty OC. Poza tym, znosi problem opłat i problemu związanego ze składowaniem auta. Dobrze przeprowadzona kasacja pojazdów z reguły dla klienta kończy się na etapie sprzedaży uszkodzonego auta po cenie złomu, co jest korzystne chociażby dlatego, ze właściciel i tak uzyska odszkodowanie, a cena złomowania dodatkowo zasili jego konto.
Ceny złomu w ostatnich latach znacząco poszły w górę, że względu na to, że złom zaczęto poddawać w większym stopniu recyklingowi, najczęściej złom jest przetapiany na stal, ale i inne metale cieszą się w tej branży dużym zainteresowaniem. Szczególnie cenny jest złom metali rzadkich, takich jak miedź, mosiądz lub aluminium. Skup aut uszkodzonych zarabia więc na złomowaniu samochodów, i na sprzedaży części do aut, jednak należy pamiętać iż działalność taka coraz częściej wiąże się z dużymi kosztami. Odpowiednio wyposażona stacja demontażu pojazdów to kwoty niebagatelne, a zgody i wymagania jakie taki punkt musi spełniać według prawa polskiego i unijnego, to problem z którym nie jedna firma nie była w stanie sobie poradzić. W kraju, gdzie dochodzi do tak dużej ilości wypadków, ważne jest jednak aby rozwiązanie problemu związanego z utylizacją samochodów było przeprowadzane sprawnie i nie obciążało skarbu państwa chociażby poprzez koszt składowania takich odpadów.
-- Stopkaautor: valder.pl
Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.